Membantu PPT(K)P1 di dalam urusan Pentadbiran & Keselamatan Bahagian Perkhidmatan seperti berikut:
1. Pengurusan Kehadiran termasuk penyediaan Laporan Kehadiran bulanan Warga Bahagian kepada Unit Integriti, 2. Urusan Kebersihan Pejabat termasuk menyelaras aduan berkaitan prestasi pekerja kebersihan pejabat. 3. Urusan Keselamatan seperti Aduan Kerosakan, Penyelenggaraan Ruang Pejabat, Pengurusan Kunci Pejabat dan Laporan Tempat Kerja 4. Urusan Pelantikan Pegawai Rahsia Rasmi. 5. Pengurusan Fail Bahagian termasuk Permohonan ID DDMS dan khidmat nasihat berkaitan pengurusan fail. 6. Urusan Penyediaan Pas Keselamatan, Cop Nama, Kad Nama dan Pelekat Kenderaan JPA Warga Bahagian. 7. Urusan Pegawai Baru di Bahagian seperti Permohonan Pas Sementara, Borang Keterangan Diri dan Sesi Bergambar. 8. Urusan Parkir Warga Bahagian. 9. UrusanTempahan Makan Minum Bulanan (LO Pukal Bahagian) 10. Pengurusan Surat Menyurat Bahagian. 11. Urusan Logistik bagi program/ latihan/ mesyuarat anjuran Bahagian. 12. Menyelaras urusan hal ehwal Pentadbiran UPKS. 13. Peranan Sistem : MyKehadiran (a) Pentadbir Sistem Bahagian Perkhidmatan